browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Betaling watergeld is verandert

Posted by on 27 november 2016

Afrekening watergeld is gewijzigd: check ook uw huur

Veel Amsterdammers hebben al een eigen watermeter en betalen hun watergeld al direct aan Waternet.
Voor hen verandert er niets.

Bewoners van een HAT-eenheid blijven het watergeld via de servicekosten betalen. Dat geldt ook voor huurders van garages.

Alle Amsterdamse huishoudens zonder eigen watermeter betaalde het watergeld altijd via de servicekosten aan de verhuurder. In oktober is dit verandert, waterleidingbedrijf Waternet rekent voortaan direct zelf af. Dit betekent dat deze bewoners zich moeten aanmelden bij Waternet.
Maar ook dat de huurprijs/servicekosten moeten worden aangepast.

Als u al aan waternet betaald, kijk dan goed uw afschrijvingen van de Huur na, of Ymere deze verlaagd heeft, zodat u niet dubbel betaald.

Het is namelijk bij ons bekend dat een bewoner die een watermeter had gekregen en al een half jaar aan waternet betaalde, dat Ymere ook nog steeds watergeld berekende.
Onze huurdersvereniging heeft daarover toen met Ymere contact gehad en na eerst ontkend te hebben, hebben ze na onze tweede mail het teveel aan de bewoner terug betaald en het watergeld uit zijn huur gehaald.

Het drinkwatergeld moet dus nu bij iedereen uit de huur/servicekosten zijn.

Hieronder leest u wat moet u doen als dit nog niet geregeld is en waar moet u op letten. Controleert u het goed, het kan u veel geld opleveren.

Wat moet u doen?

  1. Meldt u zich aan bij Waternet en check uw persoonlijke gegevens.
    Als het goed is heeft u een brief van Waternet ontvangen met een inlogcode en wachtwoord.
    Heeft u die niet ontvangen, of bent u deze gegevens kwijt? Neemt u dan contact op met Waternet.
  2. Controleer of het aantal eenheden klopt voor uw woning en controleer het maandbedrag dat daarbij hoort.
    Hoe dat moet leest u hieronder. Klopt het aantal eenheden niet? Neemt u dan contact op met Waternet Tel. 020 608 66 00

Als blijkt dat dit niet klopt met de werkelijke situatie, kunt u om een correctie vragen, informeer in dat geval ook bij het Wijksteunpunt Wonen Tel. 020 4940446 naar terugvordering/verrekening te veel betaald watergeld over de afgelopen jaren. Dit kan tot 20 jaar terug!

  1. Zorg dat u per 1 oktober de juiste, lagere huurprijs betaald:
  • Betaalt u uw huur via automatische incasso?
    Controleert u dan of het maandelijks incassobedrag door Ymere op de juiste manier is aangepast.
  • Betaalt u uw huur via een automatische overschrijving of maakt u de huur handmatig over?
    Zorgt u dan zelf dat u per 1 oktober de juiste verlaagde huur gaat betalen

 

Het watergeld wordt berekend aan de hand van het totaal aantal berekeningseenheden van de woning. 

Als eenheden gelden:

  • vertrekken groter dan 6 m (groter dan 30 mtelt voor twee eenheden)
  • een keuken (ook als dit een open keuken is)
  • een tuin groter dan 65 m2
  • een lig/kuipbad
  • een garage
  • een zolder met slaap- en/of hobbykamer groter dan 6 m2
  • Let op: een berging telt niet

Dus bijvoorbeeld:
– een tweekamerwoning zonder bad heeft drie eenheden.
– Een driekamerwoning met ligbad telt vijf eenheden.

Voor de driekamerwoningen in Floradorp is het dus; 4 eenheden

Als u het aantal eenheden weet, dan vindt u hieronder het maandbedrag dat daarbij hoort. (prijspeil juli 2016)

Eenheden watergeld       1       2       3        4        5       6        7       8       9
Watergeld per maand
(per 1/7/2016)
€ 3,49 € 7,83 € 12,27 € 16,70 € 21,14 € 25,54 € 29,98 € 34,42 € 38,85

 

Woonde u het hele jaar alleen? Dan krijgt u mogelijk alleenwonendenkorting.

Heeft u nog een vraag? Bel dan met de Klantenservice van Waternet op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur naar 020 608 66 00 (normale belkosten). 

 

Comments are closed.