browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Werken in PaintNet.

Posted by on 31 mei 2016

Het venster van het programma bestaat uit tien belangrijke delen.

paintnet (1)

Het venster

In de titelbalk 1 leest u de naam van het bestand.
Daaronder staan de tabbladen 2 en het Lint3.
Rechts bovenaan ziet u miniaturen van de afbeeldingen die geopend 4 zijn.
Centraal staat natuurlijk het werkvlak 5.
De gereedschapsbalk 6 is zwevend, u kunt die dus naar een andere plaats slepen.
In de kleurenkiezer 7 selecteert u voorgrond- en achtergrondkleur.
U beschikt tevens over een geschiedenis 8 en over een palet voor de lagen 9.
In de statusbalk 10 onderaan krijgt u informatie over iedere optie.

paintnet (2)

Gereedschapsbalk
In de gereedschapsbalk vindt u 22 gereedschappen.
Wanneer u een bepaald gereedschap selecteert,
verschijnen bovenaan in het Lint de instellingen
die u voor dat gereedschap kunt gebruiken.
Klikt u bijvoorbeeld op het ovaal selectiegereedschap,
dan kunt u in het Lint ook het rechthoekig
selectiegereedschap aanduiden.

paintnet (3)

Via de tabbladen Bestand opent en creëert u bestanden.
De miniaturen van geopende bestanden verschijnen rechtsboven, het sterretje 1 markeert de afbeeldingen die u hebt gewijzigd, maar die u nog niet hebt bewaard.

paintnet (4)

Wanneer u met de muisaanwijzer over zo’n miniatuur gaat, verschijnt het sluitvak 2.
Hiermee sluit u niet alleen het miniatuur maar ook het geopende bestand.
Via Nieuw / Open recent kunt u de laatste acht geopende bestanden bereiken.
U kunt tevens bestanden rechtstreeks vanaf de camera of scanner openen.
Daarvoor gebruikt u de opdracht Nieuw / Ophalen / Van Scanner of Camera.
Foto’s optimaliseren en Helderheid
Soms lijkt het alsof er een grijze zweem over een foto hangt.
Dat is het signaal om de helderheid aan te passen.
Dit kan op verschillende manieren.
De meest eenvoudige manier is de opdracht Aanpassen / Automatisch Niveaus Bepalen.

  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik op een foto of plaatje
  • Klik op Aanpassen
  • Klik op Automatisch Niveaus bepalen.

Hierbij zoekt het programma het witpunt en het zwartpunt en zal het op basis van een eigen analyse de helderheid trachten te verbeteren.
Zet de foto of plaatje weer terug in de oude kleur.
Klik op Bewerken
Klik op ongedaan maken
Verstandiger is echter meestal de opdracht Aanpassen / Niveaus.

paintnet (5)

  • Klik op Aanpassen
  • Klik op Niveaus ….

Nu gebeurt hetzelfde als bij Automatisch / Niveaus Bepalen, met het verschil dat u de autocorrectie nog met de schuifjes Input en Output 1 kunt fijnregelen per kleur 2.
Zet de foto of plaatje weer terug in de oude kleur.

  • Klik op Bewerken
  • Klik op ongedaan maken

Het contrast kunt u ook verbeteren met curven.

paintnet (6)

  • Klik op Aanpassen
  • Klik op Curves.

U ziet de curve nu als een hellende lijn.
Die loopt van linksonder de lichtste waarden tot rechtsboven de donkerste waarden.
Klik zoals in deze schermafbeelding op een derde van de bovenste waarde en trek de curve iets naar boven.
Doe het tegenovergestelde voor de heldere waarden.
Zodoende vormt de curve een zacht glooiende S-vorm.
Hiermee hebt u aangegeven dat de schaduwen dieper moeten worden en de lichte waarden helderder.
Zet de foto of plaatje weer terug in de oude kleur.

  • Klik op Bewerken
  • Klik op ongedaan maken

Tint en verzadiging

Een truc om uw foto’s nog pakkender te maken is het opdrijven van de kleurverzadiging.

  • Klik op Aanpassen
  • Klik op Tint/Verzadiging.

In dit regelvenster ziet u drie regelaars staan:
Tint,  Verzadiging,  Intensiteit lichtsterkte.

paintnet (7)

Klik op het middelste schuifje en beweeg dit naar rechts.
Alle kleuren worden dieper en levendiger door deze ingreep.
Met de schuifjes Tint en Intensiteit hoeft u in principe niets te doen.
Tenzij u het beeld expliciet een kleurzweem wilt geven, dan kunt u met Tint de gepaste tint zoeken.
Zet de foto of plaatje weer terug in de oude kleur.

  • Klik op Bewerken
  • Klik op ongedaan maken

Uitsnijden.

Voor uitsnijden is geen apart gereedschap, maar het kan wel:
gewoon met behulp van het rechthoekig selectiegereedschap.

paintnet (8)

  • Klik op selectie 1
  • Klik op Afbeeldingen
  • Sleep een selectie over de foto
  • Klik op Afbeeldingen
  • Klik op Bijsnijden tot selectie.

Uw foto wordt bijgesneden.

paintnet (9)

Rode ogen

Voor het probleem van rode ogen is er een filter.

  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik op de map PaintNet images
  • Klik op rode ogen

paintnet (10)

paintnet (11)

  • Klik op vergrootglas 1
  • Zoom in op de ogen
  • Klik op Ellips 2
  • Selecteer een oog
  • Klik op Effecten in de tabbladen
  • Klik op foto
  • Klik op Rode ogen verwijderen.

paintnet (12)

  • Versleep de schuifjes Tolerantie en Verzadiging percentage tot de oogpupil de gewenste tint heeft
    klik op OK.
  • De instellingen blijven bewaard zodat u ze op dezelfde manier kunt toepassen op het andere oog.

paintnet (7)

Verscherpen

paintnet (13)
Voordat je scherpte gaat toevoegen,
moet je eerst de scherpte op de juiste manier beoordelen,
hiervoor moet je inzoomen tot 100%.
100% betekent dat één beeldpuntje van uw digitale foto precies overeenkomt met één beeldpuntje van het scherm.

  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik op de map PaintNet images
  • Klik op tijger

paintnet (14)

  • Klik op vergrootglas
  • Zet het zoompercentage in het Lint op 100%.
  • Klik op Effecten
  • Klik op Photo
  • Klik op Scherper

paintnet (15)

Dit filter werkt erg rechttoe rechtaan.

  • Verschuif de regelaar Hoeveelheid tot u helemaal tevreden bent

paintnet (16)
wacht eventjes tot het beeld opnieuw is berekend.
Klik ten slotte op OK.

Zwartwit foto met onderwerp in kleur.

paintnet (17)

  • Open het programma PaintNet.
  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik in de map PaintNet op zwart-wit.jpg
  • Klik op Openen

paintnet (18)

  • Ga in het tabblad naar bewerken
  • Kies alles selecteren
  • Klik op het icoon kopiëren

paintnet (19)

  • Klik op Lagen
  • Kies nieuwe laag toevoegen

paintnet (20)

  • Klik op het icoon plak
  • Selecteer die 2e laag

paintnet (21)

  • Klik op Aanpassingen
  • Kies kleur verminderen

paintnet (22)

  • Klik op gum
  • Klik evt.  op het pijltje bij penseel grote.

paintnet (23)

  • Gum over het onderwerp

paintnet (24)

  • Klik evt.  op het vergrootglas om secuur te werk te kunnen gaan

paintnet (25)

  • Klik op de onderste laag
  • zet het vinkje uit
  • klik op aanpassen
  • klik kleur verminderen

paintnet (26)

  • Ga naar afbeelding
  • Kies lagen samenvoegen

paintnet (27)

Dit is het Resultaat.

  • Klik op Bestand
  • Klik op opslaan als
  • Klik op de map PaintNet
  • Geef het de naam “kleur-wit-zwart.jpg”

Een appel op een bordje.

Je kunt bijvoorbeeld een foto van een appel in een foto van een schotel monteren.
Maar als de kleuren van de schotel je niet aanstaan, kunnen die ook bewerkt worden.
Om ons doel te bereiken hebben we dus een plaatje van een appel en een plaatje van een schotel nodig.

  • paintnet (28)Open het programma PaintNet.
  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik in de map PaintNet op appel.jpg en bordje.jpg
  • Klik op Openen

paintnet (29)

Om de appel op de schotel te zetten selecteren we de appel met de Toverstaf.

  • Klik op de knop Toverstaf
  • klik op de appel

Waarschijnlijk zal je dan slechts een deel van de, of juist veel meer dan alleen de appel selecteren.
Daarom moet je even spelen met de Tolerantie balk, die tevoorschijn komt als je de afbeelding selecteert.
Standaard staat die op 50%.

paintnet (30)

  • Zet deze op 60% waarmee je alleen (en een klein stuk eronder) de appel selecteert.

Het is niet erg dat er een stuk onder zit, maar dit moeten we wel weghalen.
Dit doen we door de appel te kopiëren en een nieuwe laag te maken en vervolgens de appel erin te plakken.

  • Ga in het tabblad naar bewerken
  • 79 dan 80 -81-84
  • Klik op het icoon kopiëren

paintnet (18)

paintnet (19)

  • Klik op Lagen
  • Kies nieuwe laag toevoegen

paintnet (20)

  • Klik op het icoon plakken
  • Selecteer die 2e laag
 paintnet (32)
 Nu moeten we de schaduw eronder weghalen.
  • Klik op de knop Toverstaf
  • klik op het stuk schaduw
  • druk op het toetsenbord op de knop Delete.
 Nu is er al een stuk schaduw weg.
Herhaal dit met de overige schaduw totdat je alleen de appel nog over hebt.
Een klein beetje schaduw overhouden is ook niet erg, want dat hoort op een bord.
 paintnet (33)
  • Ga in het menu naar bewerken
  • Kies alles selecteren
  • Klik op het icoon kopiëren
  • Klik op het bord
 paintnet (34)
  • Klik op de knop Toverstaf
  • klik op de appel
  • klik op bewerken
  • kopieer de appel
  • Klik op de schotel
  • klik op bewerken
  • Klik op plakken
  • Verplaats de appel totdat hij in het midden van de schotel

paintnet (35)

Als hel goed is, lijkt het alsof de appel echt op de schotel ligt.

Een groene  appel.

  • klik op de appel
  • klik op Aanpassen
  • Klik op Tint / Verzadiging

paintnet (36)

  • Verschuif (1) het venster zodat je de appel weer ziet.
  • Verschuif (2) de knop tot de Appel groen is.

paintnet (37)

Nu is mijn appel groen.

De Eifeltoren en de UFO

We gaan een bestaande foto bewerken. We gaan proberen netjes een aantal dingen van een foto te verwijderen  (lucht en personen) en er nieuwe dingen aan toe te voegen.

  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik in de map PaintNet op eifeltoren.jpg en ufo.jpg
  • Klik op Openen
 paintnet (38)  paintnet (39)

We gaan eerst de mensen op de voorgrond wegwerken.
Dat gaan we doen met het Stempel.
Met het Stempel kunnen we een deel van het plaatje overschrijven met een ander deel van het plaatje.

paintnet (40)

  • Selecteer eerst het Stempel:
  • Zet de penseelgrootte op +/- 30

paintnet (41)

  • Houd nu je <ctrl> toets ingedrukt
  • klik op een stukje gras links van de mensen

paintnet (42)

  • Laat je <ctrl> knop los
  • klik op gelijke hoogte wat verder neer rechts

paintnet (43)

Je ziet dat het been verdwijnt!

Het is overschreven met het stukje gras wat je in de stap hiervoor geselecteerd hebt.  Probeer nu met het kloongereedschap de hele mensen weg te werken. Het gras is het makkelijkste. De bovenkant van de mensen is wat moeilijker, maar het is te doen. Experimenteer ook met andere penseelgroottes:

paintnet (44)  paintnet (45)

Nu gaan we de blauwe lucht vervangen door een donkere dreigende lucht. Hiervoor moeten we eerst zo veel mogelijk lucht weggooien.

Dit gaat het beste met het toverstafje.

paintnet (31)

  • Selecteer de blauwe lucht met het toverstafje
  • Zet de tolerantie op 25%
  • druk op <del>

Je zult het in een paar stappen moeten doen.
Experimenteer met de Tolerantie om het goed te krijgen (rond de 25% werkt het beste).
Vergeet de lucht tussen de Eifeltoren zelf niet!
Voor de lucht tussen de Eiffeltoren zelf kun je het beste de “Grensmodus” van het toverstafje aanpassen in “Overal”:

paintnet (46)

Dit zorgt ervoor dat alle pixels van dezelfde kleur in de hele afbeelding worden geselecteerd.
Ze hoeven dus niet meer aan elkaar te grenzen.

Als alles goed gegaan is ziet het er ongeveer zo uit:

paintnet (47)

Om de lucht te maken gaan we een nieuwe laag maken achter de Eifeltoren laag.

  • Klik in het lagenvenster op de knop   ”nieuwe laag”:

Deze nieuwe laag (Laag 2) komt bovenop de Eifeltoren laag. Dat is niet de bedoeling.

paintnet (48)

  • Klik op het blauwe pijltje naar beneden om de laag naar onderen te   schuiven:

We gaan nu wolken maken.
De kleuren in het kleurenvenster linksonder moeten Zwart en Wit zijn.

paintnet (49)

  • Klik met de linkermuis op zwart in de   kleurenbalk.
  • Klik met de rechtermuis op wit in de   kleurenbalk.

paintnet (51)

  • Klik op het menu “Effecten”
  • Klik op “Renderen”
  • Klik op “Wolken”

Je krijgt dan dit venster.

paintnet (52)

Experimenteer wat met de instellingen totdat je een mooie donkere lucht hebt.

We gaan nu de UFO erin plakken.

paintnet (54)

  • Klik op de Ufo
  • Klik op het toverstafje
  • Selecteer de zwarte lucht   met het toverstafje
  • Zet de tolerantie op 25%
  • druk op <del>
  • selecteer de ufo
  • kopieer de ufo

paintnet (53)

  • Maak een nieuwe laag in de  afbeelding van de Eifeltoren

paintnet (56)

  • Zet de laag naar boven  met het pijltje.
  • Plak de UFO in de nieuwe laag
  • maak hem wat kleiner  (gebruik de bolletjes   aan de rand) zodat hij beter  in verhouding is met de  Eifeltoren.

paintnet (55)

Als laatste gaan we zorgen dat het lijkt alsof de UFO echt beweegt op de foto.

paintnet (57)

  • Klik op de Ufo
  • Klik op het menu  “Effecten”
  • Klik op “Vervagen”
  • Klik op “Beweging   vervaging”
  • Klik op OK

De UFO is wat vager geworden.
En dit is het eindresultaat.

paintnet (58)

Keizer Bert

  • Klik op Bestand
  • Klik op openen
  • Klik in de map PaintNet op Caesar.jpg en Ernie.jpg
  • Klik op Openen
 paintnet (59)  paintnet (60)

We moeten eerst de afbeelding van het standbeeld aan de bovenkant wat hoger maken,
zodat het hoofd van Bert er straks op past.

  • Klik op Caesar.jpg
  • Klik op “Afbeelding”
  • Klik op  “Doekgrootte”.

Je krijgt nu een venster waarop we de grootte van het plaatje kunnen aanpassen.
Je ziet dat het plaatje nu 1500 pixels breed en 2250 pixels hoog is.

paintnet (61)

  • Verander de hoogte in 2500   pixels.
  • Wacht nog even met op OK   klikken.

We moeten Paint.net nog vertellen dat de extra ruimte aan de bovenkant erbij moet komen en niet aan de onderkant. Rechtsonder in het venster zie je een aantal vierkantjes staan.

  • Klik het middelste vierkantje  op de onderste rij aan.

Het ziet er dan zo uit:

paintnet (62)

  • Klik nu op OK.

Het plaatje is nu groter geworden aan de bovenkant, maar het extra stukje papier is nog wit.
We gaan het vullen met de juiste achtergrondkleur.

paintnet (63)

  • Klik op het “pipetje” (1) uit het gereedschap.
  • Klik met je pipetje op de donkerblauwe achtergrond achter het standbeeld. Klik zo dicht mogelijk bij het witte vlak, maar nog net eronder.

We hebben nu de goede kleur blauw geselecteerd.

  • Klik nu op de emmer (2).
  • Met de emmer klik je nu op het witte vlak.

Als het goed is wordt deze nu gevuld met de donkerblauwe kleur.

paintnet (59)

Het standbeeldplaatje is nu klaar voor het hoofd van Bert.

Nu gaan we het hoofd van Bert uitknippen.

  • Zorg dat je het plaatje van BertErnie.jpg in beeld hebt.
  • Klik op het (3) toverstafje
  • Klik op de(4) gum om alles  behalve het hoofd van Bert  weg te halen.

paintnet (68)

Bert is netjes uitgeknipt, maar er mist een stukje van zijn oor.

paintnet (65)

Dat komt natuurlijk omdat dit achter het haar van Ernie zat.
Dit moeten we even repareren.  Gelukkig is het andere oor van Bert nog prima.
We gaan een kopie maken van dat oor en over het kapotte oor heen plakken.

 paintnet (66)  paintnet (67)
  • Klik op het (5) selectievierkantje bij het gereedschap
  • Selecteer het goede oor van Bert
  • Kopieer het oor met  <ctrl-c>
  • Maak een nieuwe laag aan in het lagenvenster
  • Plak het gekopieerde oor in deze nieuwe laag met <ctrl-v>

Met je linkermuisknop kun je het gekopieerde oor nu verplaatsen, met je rechtermuisknop kun je het oor draaien.

  • Zet het gekopieerde oor nu over het kapotte oor heen.

Nu moeten we het “zwevende” nieuwe oor van Bert nog samenvoegen met de rest van zijn hoofd.

  • Klik op de laag van het zwevende oor.
  • Klik nu op de “Laag neerwaarts samenvoegen” knop.

paintnet (69)

Berts hoofd is klaar, we gaan het nu kopiëren en plakken in de afbeelding van het standbeeld.

  • Selecteer het hoofd van Bert
  • Kopieer het met <ctrl-c>

paintnet (70)

  • Ga nu naar de afbeelding van het standbeeld
  • Maak een nieuwe laag aan
  • plak het hoofd van Bert erin met <ctrl-v>

paintnet (71)

  • Maak het hoofd de goede grootte
  • schuif het op zijn plek
  • draai het een beetje met je rechtermuisknop als dat nodig is

Als laatste gaan we zorgen dat het hoofd van Bert de goede kleur krijgt.

  • Klik op de laag met Berts hoofd in het lagenvenster
  • Klik in het menu Aanpassen
  • op de  Sepia

paintnet (72)

Het hoofd van Bert heeft nu bijna dezelfde kleur als het standbeeld.
Keizer Bert is nu klaar

Als je het leuk vindt, kun je natuurlijk ook nog het hoofd van Ernie op het engeltje links onderaan het standbeeld plakken…

De Eend en de Egel.

In dit hoofdstuk leer je hoe je twee plaatjes kunt samenvoegen. Hieronder zie je de twee plaatjes die we gaan gebruiken en daaronder het eindresultaat dat je moet namaken.

 paintnet (74)  paintnet (73)

Resultaat:

paintnet (75)

  • Klik op Bestand
  • Klik op Openen…
  • Klik in de map PaintNet op eend.jpg
  • Herhaal de stappen 1 tot en met 3 maar open nu de afbeelding egel.jpg
  • Je hebt nu beide afbeeldingen geopend ook al zie je alleen maar de laatst geopende afbeelding.

paintnet (76)

Boven in de balk kan je zien welke afbeeldingen je geopend hebt.
De donker gekleurde afbeelding is de afbeelding die je ziet.

Zorg datje de afbeelding van de egel in beeld hebt.
We beginnen met het uitknippen van de egel.

paintnet (31)

  • Klik op de Toverstaf.
  • Bovenin je balk kan je zien dat de Tolerantie op 50% staat. Dit is teveel.
  • klik een aantal keren in de balk net zolang totdat de tolerantie op ongeveer 25 staat.

paintnet (30)

 

 

  • Klik naast de egel in de afbeelding.

Je zal zien stukken afbeelding geselecteerd worden zonder datje veel moeite hoeft te doen.

paintnet (77)

Selecteer steeds een stuk  met de toverstaf zonder de egel aan te tasten.

  • klik op de Delete toets op je toetsenbord

De blokjes die zichtbaar worden vertellen je dat de afbeelding op die plek leeg is. Zo kun je de achtergrond van de egel transparant (doorzichtig) maken.

Zoals je ziet zijn er nog plekken over die nog niet verwijderd zijn.
Omdat de plekken niet zo groot zijn gaan we die weg gummen.

paintnet (22)

  • Klik op het gummetje.

De grote van het gummetje staat standaard op 2 vind je dit te klein of te groot dan kan je dat in de bovenste balk aanpassen.

paintnet (41)

  • Klik en sleep met je muis in de afbeelding op de plekken die je weg gegumd wil hebben.

Het is de bedoeling dat de egel er uiteindelijk ongeveer zo uit komt te zien:

paintnet (79)

Je egel is nu klaar om in de andere afbeelding gezet worden.

  • Klik op ‘Toverstaf’
  • klik op het geblokte gedeelde van de afbeelding om alles om je egel heen te selecteren.

paintnet (80)

  • Klik op (1) Bewerken.
  • Klik op (2) Selectie omkeren.
  • Klik op (1) Bewerken .
  • Klik op (3) Kopiëren.

Je hebt nu de egel in het geheugen van de computer.

  • Klik bovenin op de afbeelding van de Eend.

paintnet (76)

De afbeelding van de eend is nu in beeld.

  • Klik op Lagen.
  • Klik op Nieuwe laag.

paintnet (81)

Je hebt een doorzichtige laag over je afbeelding heen gelegd hier gaan we de egel op/in plakken.
Maak je geen nieuwe laag dan wordt de egel op de afbeelding van de eend vast geplakt
en kan je het niet meer bewerken.
De lagen zijn dus heel belangrijk.

paintnet (80)

  • Klik op (1) Bewerken.
  • Klik op (4) Plakken.

Je egel is nu in de nieuwe laag geplakt en ligt los op de Eend.

  • Klik op de egel en sleep hem met de muis knop ingedrukt naar ongeveer het midden van de afbeelding.

Zoals je ziet zijn er stippen zichtbaar om de egel heen.

  • Ga met je muis op de stip rechtsonder je egel staan maar dan precies zo dat de aanwijzer van de muis in een handje is veranderd.
  • Druk [terwijl je muis aanwijzer een handje is) de shift toets in en klik en sleep om het formaat van de egel te verkleinen (linkermuisknop).

Hou je de shift toets niet ingedrukt zullen de proporties van je egel veranderen. Hij wordt dan te breed ofte dun.

  • Verklein je egel tot ongeveer het formaat dat hij goed op de eend past:

paintnet (82)

Het is mooier wanneer de egel de andere kant op kijkt

paintnet (83)

  • Klik op Lagen
  • Klik op Horizontaai Spiegelen.

Je egel kijkt nu dezelfde kant op als je eend.

  • Plaatsje egel op ongeveer dezelfde hoogte als in dit voorbeeld

Het lijkt alsof de egel een lift krijgt van de eend maar dat kan natuurlijk nog mooier.

paintnet (84)

We gaan nu de egel tussen de veren van de eend zetten:

  • Klik rechts onderin het scherm op de laag van de eend

paintnet (86)

  • Klik op lagen
  • Klik op Laag Dupliceren.

paintnet (85)

Zoals je ziet zijn er nu twee lagen met eenden.
Het is de bedoeling dat een aantal veren over de egel heen komen te liggen.

  • Klik nu op het pijltje dat naar boven wijst.

paintnet (88)

Als het goed is zijn je lagen nu zo gerangschikt en is je egel uit het zicht verdwenen.

paintnet (87)

paintnet (89)

  • Klik op Lasso Selecteren in de gereedschapsbalk.
  • Teken nu met je muis ongeveer dit gedeelte.

paintnet (90)

Het is niet erg dat het niet helemaal exact is.
Alles wat teveel Is kunnen we nog weghalen met het gummetje (zie eerdere stappen).
Heb je ongeveer het juiste gedeelte geselecteerd?

  • Druk dan op de delete toets op je toetsenbord.

En kijk daar is de egel weer!
Door in de bovenste laag een gat te maken komt de egel meer tevoorschijn.

  • Klik op de laag van de egel.

Je hebt de egel nu geselecteerd maar voordat je hem kunt verplaatsen moet je eerst deze Tool selecteren:

paintnet (91)

  • Dus klik hier op en klik en versleep je egel naar daar waar je hem/haar wil hebben.

Zelf vond ik dit er wel knus uit zien:

paintnet (92)

De laatste lootjes….

paintnet (93)

  • Selecteer de bovenste laag
  • Klik op het tekst tool:

paintnet (94)

  • Kies een lettertype en grote.

Voor deze oefening heb ik zelf voor Georgia en grote 36 gekozen.

paintnet (95)

Type de tekst De volgende keer zwem jezelf!

Het eindresultaat:

paintnet (96)

Comments are closed.